Personvernerklæring og samtykke til bruk av data hos If Sikkerherhetsbutikk

Personvern handler om tiltro og det er viktig for oss at du kan stole på oss. For at du skal føle deg sikker når du er inne på nettsidene våre er vi nøye med å overholde gjeldende lover og regler når vi behandler de personlige opplysningene du gir oss.

Her informerer vi deg om hvordan vi samler inn og behandler slike data. Personvernerklæringen nedenfor angir hvilke opplysninger som registreres om deg når du besøker nettsidene våre, hva vi bruker dem til og hvem du kan kontakte hvis det er noe du lurer på.

Ansvarlig selskap og brukers rettigheter

Ansvarlig selskap for innsamling, bearbeiding og bruk av dine personlige opplysninger slik datavernlovgivningen definerer det, er BSP Partner AS Org. nr: 993094870 (heretter: If Sikkerhetsbutikk).

If Sikkerhetsbutikk kan du kontakte på denne adressen:
– Post: If Sikkerhetsbutikk, Postboks 410, 1411 Kolbotn.
– E-post: personvern@if-sikkerhet.no

Du kan til enhver tid få innsyn i hvilke opplysninger vi har lagret om deg eller gjøre bruk av retten du har til å sperre eller slette dataene. I så fall kan du kontakte oss på en av disse adressene. Hvis du ønsker å imøtegå If Sikkerhetsbutikk sin innsamling, bearbeiding eller bruk av opplysningene om deg slik disse personvernbestemmelsene eller deler av dem angir, kan du gjøre innsigelsene dine gjeldende per e-post eller brev til adressen ovenfor.

Innsamling, bearbeiding og bruk av personlige opplysninger

Personlige opplysninger er enkeltopplysninger om faktiske eller personlige forhold omkring en person eller en person som det er mulig å identifisere. Dette gjelder f.eks. navnet ditt, telefonnummeret, adressen og alle opplysninger du gir når du registrerer deg eller oppretter en kundekonto.

Vi samler, lagrer og bearbeider opplysningene om deg for bruk i hele prosessen rundt kjøpet ditt, inkludert eventuelle senere reklamasjoner, bruk i forbindelse med tjenester, for teknisk administrasjon, interne markedsføringstiltak og for å kunne hindre straffbare handlinger og bedrageri.

Kundekonto

For alle kunder som registrerer seg hos oss under «Min konto» oppretter vi en kundekonto. Kundekontoen gir kunden direkte tilgang med passord til sine egne, lagrede personopplysninger. Her finner du bl.a. opplysninger om gamle, åpne og nylig registrerte bestillinger eller du kan redigere personopplysningene dine.

Opprette kundekonto

Disse opplysningene kreves når du oppretter en kundekonto (pliktfelt):

  • E-postadresse

Faktura- og leveringsadresse trenger vi først når du gjør en bestilling. For en bestilling trenger vi riktige opplysninger om navn, adresse og mobilnummer samt betalingsinformasjon.

E-postadressen din trenger vi for å kunne sende deg en bekreftelse når de bestilte varene er sendt, og for generelt å kunne kommunisere med deg. Dessuten fungerer e-postadressen som identifikasjon (innloggingsnavn) når du går inn på kundekontoen din. Ditt mobilnummer trenger vi for å kunne sende deg informasjon rundt sporing av din pakke.

Bruk av kundekontoen

Du kan gå inn på If Sikkerhetsbutikks nettbutikk via kundekontoen din. Opplysningene blir bare gitt videre med godkjenning fra deg når du registrerer deg.

Hvis du ikke logger deg ut av kundekontoen vil du automatisk fortsatt være innlogget. Denne funksjonen gjør at du kan bruke noen av tjenestene våre (som f.eks. lagret handlekurv) uten å måtte logge deg inn på kundekontoen. Av sikkerhetsgrunner må du likevel angi passordet ditt hvis du vil forandre på personlige opplysninger eller sende en bestilling.

Formidling til tredjemann

Personopplysningene videreformidles bare til tredjemann i tilfeller der loven tillater det, spesielt i forbindelse med å levere en bestilling, til bokføringsformål, markedsføring eller dersom du på forhånd har gitt tillatelse til det.

I sammenheng med en leveranse vil f.eks. tjenesteleverandørene vi bruker (transportører, logistikkforetak, betalingsløsninger) få tilgang til de opplysningene de trenger for å gjennomføre bestillingen. Tjenesteleverandørene har kun adgang til å bruke opplysningene til å utføre sine definerte oppgaver.

Kundesegment

Når du handler hos If Sikkerhetsbutikk registrerer vi hvilket kundesegment du oppgir å tilhøre, f.eks. om du er If kunde eller ikke, kunde hos en samarbeidspartner og hvilken portal besøket kommer fra. Formålet er for å kunne se på statistikk for hvordan forskjellige kundesegment benytter If Sikkerhetsbutikk. Denne informasjonen deles kun med If skadeforsikring NUF i de anonymiserte rapportene vi oversender.

Bruk av dine personopplysninger til markedsføringsformål

I tillegg til å behandle opplysningene dine i forbindelse med bestillinger du gjør hos If Sikkerhetsbutikk, bruker vi dem til følgende formål: For å kunne forbedre og tilpasse opplevelsen du har av hjemmesiden vår og gjøre den mer kundevennlig; for å kommunisere med deg om bestillingene dine og spesielle produkter eller reklametiltak og for å kunne anbefale produkter eller tjenester som interesserer deg.

Til dette bruker vi informasjon vi har lagret, f.eks. opplysninger om hvilken type terminal du bruker, internettforbindelsen, operativsystemet, plattformen, dato og tidspunkt du besøkte hjemmesiden samt hvilke produkter du så på og informasjon du gir oss (inkludert slike som sendes eller genereres automatisk). I tillegg ser vi på bestillingshistorikken din.

Du kan til enhver tid motsette deg bruk av personopplysningene dine til reklameformål – helt eller på enkelte områder. Det koster deg ikke mer enn overføringen av meldingen til oss. Det er tilstrekkelig med en meddelelse i tekstform til en av kontaktadressene som oppgis under “Ansvarlig selskap og brukers rettigheter” (e-post eller brev).

Nyhetsbrev

For å sende ut nyhetsbrevet bruker vi den e-postadressen du har oppgitt: Vi trenger en bekreftelse fra deg på at du, som eier av e-postadressen, er inneforstått med å motta nyhetsbrevet. Tjenesten vi benytter for utsendelse av nyhetsbrev er Mailchimp. Mailchimp er en webbasert e-postklient. Formålet med vårt nyhetsbrev er å informere kunder om kampanjer og tips til hvordan du sikrer og forsikrer deg og dine Det er frivillig for våre kunder om de ønsker å motta nyhetsbrev. Med Mailchimp deles kun din e-post adresse og navn.

For mer informasjon rundt hvordan MailChimp håndterer GDPR, se https://kb.mailchimp.com/accounts/management/about-the-general-data-protection-regulation

Hvis du senere ikke lenger ønsker å motta flere nyhetsbrev kan du avbestille det, uten at det oppstår andre kostnader enn for å sende meldingen. Det er tilstrekkelig med en meddelelse i tekstform til en av kontaktadressene som oppgis under “Ansvarlig selskap og brukers rettigheter” (e-post eller brev). Selvfølgelig finnes det også en avbestillingslenke i hvert nyhetsbrev.

Nettbannere

Opplysningene som samles når du besøker siden, brukes også til å vise deg spesielle nettbannere. Dette er reklame som vi gjør på andre nettsider. Som oftest brukes såkalte cookies eller piksler i den forbindelse. Vi har som mål å gjøre reklamen du mottar mer nyttig og interessant for deg.
Derfor vil du hovedsakelig se nettbannere med produkter som du har sett på, eller som ligner på produkter du har sett på, på sidene våre (såkalt retargeting). Når det gjelder nettbannere bruker vi utelukkende data-pseudonymer; klartekst-informasjon om deg som person (f.eks. navnet eller e-postadressen din) blir ikke lagret i cookiene.

Du finner mer informasjon om cookies, piksler og retargeting under “Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)” i denne erklæringen.

Konkurranser, markeds- og meningsmålinger

Ved konkurranser vil vi benytte opplysningene for å informere vinnere og reklamere for våre tilbud. Du kan finne flere detaljer om respektive konkurranser i våre deltagerbetingelser.

Vi benytter dessuten dine personlige opplysninger i meningsmålinger og markedsundersøkelser. Opplysninger som samles inn i forbindelse med menings- og markedsundersøkelser brukes ikke til reklameformål. Mer detaljerte opplysninger (spesielt om analyseringen av svarene dine) finner du i forbindelse med den enkelte undersøkelsen/der du avgir svarene dine. Svar du gir på slike undersøkelser blir ikke gitt videre til tredjepart eller offentliggjort.

Du kan til enhver tid motsette deg bruken av opplysninger om deg i forbindelse med meningsmålinger og markedsundersøkelser – helt eller på enkelte områder. Det koster deg ikke mer enn overføringen av meldingen til oss. Det er tilstrekkelig med en meddelelse i tekstform til en av kontaktadressen som oppgis under “Ansvarlig selskap og brukers rettigheter” (e-post eller brev). Selvfølgelig finnes det også en avbestillings-lenke i hver undersøkelses-e-post.

Kredittopplysninger

Velger du å betale på faktura må du oppgi personnummer til vår betalingspartner Klarna. Klarna vil kunne utføre kredittsjekk i forbindelse med deres behandling av betalingen hvis du velger å betale på faktura.

Vennligst se Klarnas personvernerklæring for informasjon om hvordan de sikrer din personlige informasjon.

Ønsker du ikke å oppgi personnummer ved betaling kan du betale med kort.

Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Aksept av cookies er ikke en forutsetning for å besøke hjemmesiden. Men vi gjør oppmerksom på at bruk av ”handlevogn”-funksjonen og bestilling på hjemmesiden kun er mulig etter å ha aktivert cookies.

Som en del av vårt arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted for deg, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet vårt. Til dette arbeidet bruker vi informasjonskapsler (cookies). Cookies er små tekstfiler som nettstedet lagres på din datamaskin. Ingen av informasjonskapslene vi bruker gjør at vi kan knytte sammen informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson.

De fleste moderne nettlesere (Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari, Opera, etc.) har innstillinger som gjør at de aksepterer cookies automatisk, men du kan selv velge å endre innstillingene slik at cookies ikke blir akseptert. Vær oppmerksom på at å slå av cookies vil føre til at svært mange nettsider ikke vil fungere optimalt. Det gjelder også vårt nettsted.

Kort om cookies i bruk på if-sikkerhet.no

Dette nettstedet bruker cookies for å lagre om du er If kunde eller ikke (utifra ditt valg på nettstedet), holde oversikt over varer du har lagt i handlekurven, betaling (Klarna), spore besøk (Google), vise nyhetsbrevspåmelding (MailChimp), håndtere videoavspilling (Vimeo og Youtube), håndtere tilbakemeldinger (Trustpilot), og for å kunne vise relevante annonser gjennom Facebook og Google/Doubleclick sine annonsenettverk.

Google Analytics

If sikkerhetsbutikk bruker analyseverktøyet Google Analytics for trafikkmåling og -analyse av nettstedet. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson.

Informasjonen Google samler om bruken av denne nettsiden overføres til en Google-server i USA og lagres der. Hvis IP-anonymisering aktiveres på denne nettsiden vil IP-adressen avkortes før den sendes innenfor EU eller EØS-området. Kun i unntakstilfeller vil hele IP-adressen sendes til en Google-server i USA før den avkortes der. Den anonymiserte IP-adressen som nettleseren din sender til Google Analytics sammenholdes ikke med andre data hos Google.

Du kan hindre at opplysningene som registreres i cookiene (inkl. IP-adressen) overføres til og behandles av Google ved å laste ned og installere en plugin som du finner på denne lenken: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout?hl=no

Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern.

Slik sletter du informasjonskapsler (cookies) fra nettleseren

nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

Loggfiler

Hver gang du går inn på en av If Sikkerhetsbutikks nettsider sender nettleseren opplysninger om bruken og lagrer dem i såkalte loggfiler. Disse datapostene inneholder følgende opplysninger: Dato og klokkeslett for besøket, navnet på nettsiden, IP-adressen, referanse-URL (siden du kom til siden fra), overført datamengde, samt informasjon om nettleserversjon og produkt.

Vi analyserer disse loggfilene for å kunne forbedre tilbudet og If Sikkerhetsbutikk og gjøre den mer brukervennlig, finne og rette eventuelle feil og kontrollere server-kapasiteten vår. Vi bruker også loggfilene til å avverge angrep på If Sikkerhetsbutikk – f.eks. såkalte tjenestenektangrep, som har til hensikt å blokkere If Sikkerhetsbutikk ved å overbelaste den.

Søk

If sikkerhetsbutikk lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter på vårt nettsted via Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adresser.

Retargeting og datainnsamling for nettbannere tredjepart

I sammenheng med retargeting og bannerreklame bruker vi tjenester fra tredjeparter som plasserer cookies på nettsidene våre. Vi bruker disse tjenestetilbyderne:

Aktører vi deler data med

For å kunne fullføre din ordre og gi deg en bedre brukeropplevelse deler vi data med følgende aktører.

SendGrid

Sendgrid er en automatisk e-posttjeneste som sender ut ordrebekreftelser, oppdateringer på ordrestatus, angrefristskjema o.l. fra nettbutikken. Formålet med epostene er å oppfylle kjøpsloven og gi deg som kunde tilbakemelding når ordren er mottatt og behandlet.
For mer informasjon rundt hvordan Sendgrid håndterer GDPR, se https://sendgrid.com/resource/general-data-protection-regulation/

Consignor

Consignor er vårt fraktbehandlerprogram. Formålet er å skrive ut pakkeetiketter og overføre relevante data rundt din ordre fra nettbutikken til våre befrakter / transportører, f.eks. PostNord. Med Consignor deles navn, adresse, e-post, mobilnummer, og fraktberegningsopplysninger rund forsendelsen.
For mer informasjon rundt hvordan Consignor håndterer GDPR, se http://www.consignor.com/data-security/

PostNord

PostNord er vår befrakter. Formålet med å dele informasjon med PostNord er å kunne levere din ordre. Vårt fraktbehandlerprogram Consignor deler navn, adresse, e-post, mobilnummer, og fraktberegningsopplysninger rundt forsendelsen. slik at PostNord skal kunne levere din ordre og å holde deg oppdatert på hvor forsendelsen din befinner seg.

For mer informasjon rundt hvordan PostNord håndterer GDPR, se https://www.postnord.com/en/about-us/gdpr/

Trustpilot

Trustpilot er vårt tilbakemeldingssystem, hvor du etter kjøp vil motta en e-post for å kunne gi oss en tilbakemelding på kjøpsopplevelsen. Formålet med tilbakemeldingene er å kunne lokalisere forbedringsområder, måle kundetilfredshet og oppdage avvik med våre leveranser. Med TrustPilot deler vi navn, epost og ordredato.

For mer informasjon rundt hvordan Trustpilot håndterer GDPR, se https://support.trustpilot.com/hc/en-us/articles/360000306528–How-do-we-protect-your-data-

Metorik

Metorik er et statistikksystem som lagrer all data fra nettbutikken. Formålet er å kunne ta ut rapporter for å sette opp salgsstatistikker og gjøre analyser av disse for å forbedre oss, se på handelsmønstre etc. Med Metorik deles informasjon du legger igjen i nettbutikken med unntak av betalingsinformasjon. All informasjon og rapporter som hentes ut av Metorik blir anonymisert før det lagres lokalt hos oss eller deles med If skadeforsikring NUF.

For mer informasjon rundt hvordan Metorik håndterer GDPR, se https://help.metorik.com/article/91-metorik-gdpr

If skadeforsikring NUF

If skadeforsikring NUF eier merkevaren og alle rettigheter til If Sikkerhetsbutikk. Formålet med å dele data med If er at de kan måle virkningen av forskjellige markedsaktiviteter. If skadeforsikring NUF mottar kun generelle data som er anonymisert for statistikk rundt salg i If Sikkerhetsbutikk, som kundesegment / partner, ordrenummer, eventuell gavekortkode som er benyttet, hvilke varer og antall samt totalsum på ordren.

Sikker dataoverføring

Vi overfører personopplysningene dine sikkert og kryptert. Det gjelder selvfølgelig også for bestillinger og når du logger deg inn. Vi bruker krypteringssystemene TLS (Transport Layer Security) og SSL (Secure Socket Layer).

Videre sikrer vi nettsidene og systemene våre med tekniske og organisatoriske tiltak mot tap, ødeleggelse og uvedkommendes tilgang, manipulering og overføring av opplysninger om deg.